top of page
belastingdienst project.png
golfjes minder .png

Belastingdienst

Ontdekken hoe jongeren zich verhouden ten opzichte van hun aangifte inkomstenbelasting

Jongeren voldoen slecht aan de jaarlijkse aangifteverplichting voor inkomstenbelasting via De Belastingdienst. Ze lijken niet te weten hoe het doen van de aangifte precies werkt. De Belastingdienst wil dit schijnbare gebrek aan kennis oplossen door middel van campagnes en andere vormen van informatievoorziening, zoals de gevreesde blauwe brief. 

 

Maar zit het wel echt zo? Door middel van kwalitatief immersief onderzoek ontdekte Snijboon dat er veel meer ten grondslag ligt aan de moeizame relatie die jongeren hebben ten opzichte van De Belastingdienst.

Klant: Belastingdienst

Opdracht: Onderzoek in de samenleving

“We sturen wel een brief”

Quote uit interviews met jongeren

Design Research

Design Research is een kwalitatieve en exploratieve onderzoeksmethode, waarmee betekenisvolle inzichten over de belevingswereld van de eindgebruiker worden opgehaald. Wij gingen in gesprek met een breed scala aan jongeren om hen te bevragen over hun relatie met De Belastingdienst en de aangifteverplichting. Uit de gesprekken blijkt dat jongeren vooral angstig en onzeker zijn over de verplichting, waardoor veel van de informatie niet eens bij hen binnenkomt.

DSC01529 (1).jpg
golfjes minder .png

“De Belastingdienst is écht eng.”

Quote uit interviews met jongeren

Door een beter begrip van de achterliggende drijfveren en motivaties van de doelgroep, kan De Belastingdienst oplossingen ontwerpen die beter aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Ontwerpen voor het wegnemen van angst is immers radicaal anders dan ontwerpen voor het aanvullen van een informatietekort.

Kennismaken?

💡 Bel Frouke voor inhoudelijke vragen 0611481023

🥪 Bel Ruud als je mee wil eten 0647065335

Frouke en ruud Snijboon Sociaal ontwerp
bottom of page